Wednesday, December 28, 2005

Let's Move

Move it, move it....agaknya memang trend la kalau dah kuli tuh kenalah pandai jual diri, maksud aku marketing la. Ada org yg dlm setahun pernah kerja 4-5 company, contract basis, ader plak 5-10 tahun company tu jer, ader lagik best 25 tahun kat situ, jadi old timer. Kat company aku skrg ader org dah kerja kat sini 8-10 tahun dept IT. Memang aku tak percaya sebab pertama mcm mana org IT nih buleh stay lama, aku yg baru masuk dah nak blah. Kedua banyak mana gaji diorang dpt duduk kat sini dengan increament yg aku dapat tau tahun lepas increament diorang lebih kurang RM24, yg pada aku dah tak cukup. Lepas tuh ader plak mamat yg duduk dept finance jadi mcm clerk la, sebab dah 6-7 tahun di punya gaji mcm tuh jugak so dia cau pergi marketing. Katakanlah aku pon stay gak kat sini lagi 10 tahun dengan increament RM24 maknanya lagi sepuloh tahun aku baru dapat increament RM240 aduh pedihnya, tapi kalau cau sekarang company lain buleh offer lagi 7-8 ratus lagi increament. So bebudak IT kat company nih dah mula down sebab bonus pun kurang lepastuh increament pon skit.

Agaknya aku pon tunggu masa jer nih. Kalau dapat offer ja aku pon blah sebab bukan niat aku nak turndown kan company tapi kalau dah company pon takleh harap macam mana. Dari sudut lain berbaloikah kalau kita nih begitu setia dengan company tapi bila company nak cut cost dia main tendang ja kita. So kalau dah makan gaji tuh takyah rasa nak stay sgt. Aku pernah tak pegi satu interbiu company best sebab aku rasa aku dah cukup selesa kat company nih, bodo kan??????

Tapi ader gak interbiu yg aku pergi tapi tak best plak company tuh, itu kebodohan jugak tuh, sebab bila apply main klik jer.

* So sesapa yg nak gaji tinggi eloklah lompat-lompat company tuh skit lainla kalo gaji dah banyak eekkk.
* Kalo nak lompat sebab bos tak best itu lain la pulak, tapi kalo bost tak best mesti gaji pon tak best kan.

3 comments:

Digitalite said...

mmm... tu soklan cepu emas tuh. Tapi ada jugak baiknya loyal pada kompeni dan ada tak baiknya. Memandangkan keadaan sekarang nih, adalah lebih baik untuk pindah-randah dulu sampai jumpa yg sesuai...kot :-)

Anonymous said...

hahhahaha pindah randah untuk kebaikan diri sendiri, stay kalau benefit mmg dah tak dpt kat tempat lain.

Wardina said...

najib,
aku nye incremt 3% jek. camne tu?